top of page

APPAREILLAGE SAUVAGE

WILD STEERING

Festival de L'Estran 2021

Triennale de Milan 2022

Hortense LeCalvez_Appareillage_Sauvage_2021-Estran-Festival.jpg
Hortense_Le_Calvez-Appareillage_Sauvage_Festival-Estran-2021-5.jpg
Hortense_Le_Calvez-Appareillage_Sauvage_Festival-Estran-2021-2.jpg

UNKNOWN UNKNOWNS
Triennale Milano | Curator Ersilia Vaudo

wild seering triennale milan hortense le calvez.jpg
unknown unknowns hortense le calvez.jpg


La pièce Appareillage Sauvage est produite par le Festival d’Art de L’Estran en 2021. L'année suivante elle sera présentée lors de l'exposition Unknown Unknowns à la Triennale de Milan.

 

En robotisant ces outils aboutis que sont les rames, cette pièce invite à reconsidérer le nombre et la variété de nos mouvements traduits par les machines. Le sentiment de surprise et d’étrangeté surgit, assimilable à celui ressenti face aux premiers automates. Quelles sont, dans le contexte énergétique contemporain tendu, les raisons d’être des machines qui n’enchantent plus ?

 

_

The accumulation of knowledge and efficiency in engines never led to a diminished consumption of resources but instead to an exponential growth in usages and applications. This is the Jevons paradox. It is increasingly relevant two centuries later, where the desire to robotize, track and measure every aspect of living interactions actually leads to the impoverishment of ecosystems. Wild Steering and its automatic oars’ ballet invite us to reconsider how the invasion of robots and their usages permeates our relationships. In our current energetically tensed context, what are the reasons to power disenchanted machines?

logo-hortense-le-calvez.png
bottom of page